Environment

Environment

Tuesday, November 29, 2016

PH-LAW en order in Amersfoort

Amersfoort is een mooie stad, maar hoe langer hoe meer ook een erg lawaaiige stad.

Wij zijn in 2005 uit Amsterdam West vertrokken omdat Schiphol te veel over ons hoofd vloog, en wij dit niet beter zagen worden. Zeker niet gezien het groteske gelieg van Annemarie Jorritsma in de toenmalige verkiezingscampagne, als aankomend minister V&W, "dat de regels rond overlast van vliegverkeer ècht zouden worden gevolgd, hoor, meneer Duyvendak". Dat ze daarna vrolijk diezelfde regels zou oprekken zagen wij dus toen al wel gebeuren, en zijn op tijd vertrokken.

Maar, waarheen kan je gaan? In Drente hadden we Eelde over ons vakantiehuisje, en zijn een paar dagen eerder naar huis gegaan. In Limburg heb je Volkel en andere militairen. Doei. Ons oog viel op Amersfoort, niet in het minst omdat er een aardig vrijstaand huis stond (en staat).

We zijn een paar avonden naar Amersfoort getrokken om te luisteren naar de vliegtuigen: nul. En hoe is het nu? Zie hiernaast. En hoe komt dat, behalve door het groteske gelieg van Jorritsma? Het komt omdat in 2005 vliegbasis Soesterberg nog open was, en het luchtruim hier militair was, en dus gesloten voor de burgerluchtvaart. Af en toe kwam er wel een twee-wiekige helikopter overgedonderd met iets onduidelijks eronder hangend in een groot net, en dergelijke, maar verder was het redelijk rustig. Echter, Soesterberg is nu dicht, en dat gat wordt met liefde gevuld door Schiphol, zoals u naast kunt ervaren. Elke 2-5 minuten een KLM of Transavia.

Onze ervaringen met de effectiviteit van klagen bij Schiphol zijn niet om op te schrijven (héé!), dus dan de gemeente er maar eens mee lastig vallen. Een gemeente, dat zegt het woord al, is sterker dan het individu. Ik kreeg bericht van mevrouw Leloux van de gemeente Amersfoort dat de "vertrekroute over de noordkant van Amersfoort alléén gebruikt wordt bij krachtige oostenwind". Maar, héé, er was op die dag helemaal geen oostenwind. Mevrouw Leloux van de gemeente Amersfoort had verder geen zin in antwoorden, en na (stevig) aandringen was de gemeente er na een jaar uit: Amersfoort is niet verantwoordelijk voor de vliegroutes, maar alleen voor de veiligheid. Je kon de opluchting voelen.

Het is inderdaad lastig greep te krijgen op irritant vliegverkeer. De vliegerij is een arrogante en gesloten club. Herinner u de neergestorte Boeing van ElAl? Dat er een motor afgevallen was kon maar beter "onder de pet worden gehouden", en de verklaring van de deskundige Wolleswinkel (lees meer op www.groene.nl/artikel/gewoon-liegen) dat "ach, mevrouwtje, zo'n vliegtuig volgt niet zo precies een voorgeschreven pad" herinner ik mij nog goed. Het aardige is dat je tegenwoordig vliegtuigen redelijk goed kan volgen met de online flightradar24.com. En, Wolleswinkel loog dus ook daarover. Die vliegtuigen volgen namelijk hun route binnen een paar honderd meter. En allemaal over Amersfoort Noord.

En zo kreeg ik de PH-LAW in het oor. Ja, het oor. flightradar24.com was mijn oog.
← En wat ik zag staat daar: PH-LAW

← en een weekend later: PH-RVS

Als je dan Gemeente Amersfoort vraagt of zij er iets mee van doen hebben, dit ziet er immers uit als een of andere observatie, is het antwoord: "nee hoor!". BAS maar es gevraagd (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol), die meenden dat dit een toestel was opgestegen van een of andere Schiphol baan. Op het kaartje kan je zelf ook wel zien dat dat niet zo is, aan BAS heb je dus ook niks. Teuge is het vliegveld. Die wisten te vertellen dat het toestel van Slagboom & Peeters is, een vliegtuigfotobedrijf. Al wist ik dat natuurlijk ook al, Google is my friend. Zowel PH-LAW als PH-RVS zijn van Slagboom & Peeters. Van Slagboom & Peeters kreeg ik te horen dat Gemeente Amersfoort wel degelijk opdrachtgever was.

Terug naar deze gluipige lieg-gemeente kwam na aandringen (in Amersfoort gaan dit soort dingen niet zonder slag of stoot) de mededeling dat het gaat om fotovluchten, een aantal keren per jaar, om in de gaten te houden of Amersfoorters niet stiekem schuurtjes bijbouwen, en zo, qua bouwvergunningen, en dat ik wel zou begrijpen dat de gemeente behoefte had aan zulke gegevens. Inderdaad begrijp ik die behoefte wel, maar dat daarvoor een irritant vliegtuigje uren boven mijn hoofd moet cirkelen een heel stuk minder.

Ik heb niet teruggehoord van de gemeente dat men ermee ophoudt, integendeel. De gemeente Amersfoort heb ik dus aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens voor het uitwerpen van een sleepnet zonder aanziens des persoons.

En Slagboom & Peeters? Dat zijn linkmiggels. Gisteren en vandaag waren ze er weer (ja, ik heb uitstekende oren, ik herken hun geluid), en wat doen ze? Zodra ze Amersfoort naderen gaat de transponder uit, en kan flightradar24.com ze niet meer volgen.



Over twee weken ben ik weg, en dan hebben gemeente, Slagboom & Peeters en ik rust.

Volgens gemeente Amersfoort klaagt er maar twee à drie keer per jaar iemand, en is er "dus" geen probleem.

Ik wens Amersfoort veel rust, maar ook waakzaamheid vanwege de komst van Lelystad Airport, waarvan de uitvliegroute... maar dat bewaren we voor een andere keer.

Lees ook over transport en duurzame energie: www.olino.org, en over vliegen in het bijzonder: https://www.olino.org/articles/2017/01/11/vliegen/.



5 comments:

  1. Ik adviseer een Stinger, Mistral of SA-18, waarmee U *HOPS* vanaf de schouder de geluidsoverlast tijdelijk kunt verminderen, geheel volgens het bukje...

    ReplyDelete
  2. Had ik U verteld van een neefje met vrouw en kindertjes die naar een rustiek dropje ergens boven Castricum zijn verhuisd? Gek worden ze van de vliegbewegingen. Knetter-, tevens horen-, dol. Gillend gek. Krijsend door te tuin rennen ze...

    ReplyDelete
  3. Wij dachten inderdaad aan een tweedehands luchtdoelraket met lichte gebruikssporen, maar vemoedden dat er door de buren zou worden geklaagd indien we dit middel zouden inzetten.

    ReplyDelete
  4. Arm Castricum. Binnen 50km van Schiphol is er geen ontkomen meer aan. Wij adviseren geslepen hooivorken om Jorritsma, Cerfontaine en Alders uit hun woningen te jagen.

    ReplyDelete