Environment

Environment

Thursday, June 15, 2017

Nieuwe auto! // New car!



Niet echt een nieuwe auto natuurlijk, haha, had ik u dáár even tuk! Maar het voelt wel een beetje zo, want er zit een nieuw, Spaans, wit kenteken op. Voor mij voelt een wit kenteken wel eigenlijk nog steeds een beetje Duits in plaats van Spaans, maar dat ligt aan mij.

Een Spaans kenteken moet, want als resident mag je niet in een buitenlandse auto (blijven) rijden, en een Nederlandse verzekeraar vindt het ook niet goed als je lang in het buitenland bent met je auto.

Als je emigreert kan je je auto meenemen. Op zich zou dat moeten kunnen zonder importheffingen te betalen, en zo, maar in de praktijk lukt dat niet erg. Je moet namelijk binnen 30 dagen na aankomst in Spanje je nieuwe kenteken aanvragen. Maar, dat kan pas weer als je resident bent, en de aanvraag dáárvoor duurt een maand of twee. Kortom, dat lukt niet. Misschien moet ik een vervelende brief schrijven, maar daarvoor is mijn Spaans nog ontoereikend, en ik heb wel wat beters te doen aan mijn hoofd.

Verzekeringen zouden hier goedkoper moeten zijn dan in Nederland. Dat zijn ze niet, en de verzekeringsagenten hier zijn chaoten. Voordat je je auto met de juiste type-kenmerken in hun computer hebt.. In Nederland was de premie ongeveer 150€ per jaar, met 18 jaar no-claim korting van 75%, hier 355€. Nouja, de benzine is goedkoper.

Al betaal ik nu weer wel een soort van wegenbelasting: ongeveer 100€ per jaar, aan de gemeente. Ook hier geldt dat auto's van 40 jaar en ouder vrijgesteld zijn, of is dat 25?, mits je gemeente daar aan meedoet. Maar dat vertel ik dan volgend jaar wel, want het eerste jaar moet je wel gewoon betalen.

Overigens zitten kentekenplaten op je auto... geplakt. Met dubbelzijdig plakband. Niks boutjes met een anti-diefstal-kop. Nou waren mijn platen van 2000 of zo, en bepaald niet makkelijk verwijderbaar hoor.

// Not really a new car of course. Hahaha, fooled you there, didn't I? But it feels that way a bit, because it now has a new Spanish white license plate. A white license plate feels a bit German to me still, but that is my problem.

A Spanish license plate is compulsory, you cannot drive a foreign car as a resident. Well, some British people can, but they can be heavily fined for that.

When you emigrate you can bring your car, and not pay import tax etc. But, in practise that does not work, as you need to matriculate your car within 30 days after arrival in Spain. But, you can only do that when you are a resident, which takes about two months. Perhaps I should write a letter of complaint? "Dear señors, with abhorrance..."

Insurance should be cheaper her than in The Netherlands. It isn't. And the insurance people are chaotic. Before you have your car in their computer with the proper type... In NL the premium was about €150, with 18 years no claim, and thus 75% reduction. Here its €355. Alright, gas is cheaper.

Though I now have to pay road tax again, about 100€ per year, to the local council. Here you can be exempted from road tax too for old cars, if your city council allows that. I'll tell you next year, this year I simply had to pay.

License plates are just stuck on to ones car with two-sided tape! No bolts and nuts with special anti-theft... Although my license plates are from 2000 (AD), and it wasn't easy to remove them, actually.


1 comment: