Kamerlid Derk Boswijk heeft kamervragen gesteld aan de minister van buitenlandse zaken.
Er is antwoord. Lees het zelf: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D08120
Vragen van het lid Boswijk (CDA) aan de Minister van Buitenlandse Zaken
over het bericht dat er een gebrek is aan beschikbare afspraken voor het
vernieuwen van een Nederlands paspoort in het buitenland (ingezonden
14 februari 2024).
Antwoord van Minister Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 4 maart
2024).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat er een urgent probleem is met vernieuwen
van het paspoort in het buitenland?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat in meerdere landen de wachttijden voor het vernieuwen van het
Nederlandse paspoort kunnen oplopen tot maanden – of dat er überhaupt
nooit plek beschikbaar is?
Antwoord 2
Op een beperkt aantal locaties bij de diplomatieke posten in het buitenland
zijn momenteel wachttijden. Deze zijn het gevolg van de «paspoortpiek» (een
toenemende vraag naar vernieuwing van paspoorten omdat de in 2014
ingevoerde tien jaar geldigheidstermijn ervan verstrijkt). Dit jaar verwachten
we een verdrievoudiging van het aantal aanvragen in het buitenland.
Het beeld dat wordt geschetst dat het onmogelijk zou zijn voor Nederlanders
in het buitenland om een nieuw paspoort aan te vragen herken ik niet. Op dit
moment zijn er op bijna alle aanvraaglocaties voldoende mogelijkheden om
binnen enkele dagen of weken een afspraak te maken voor een paspoort
aanvraag. Het kan voorkomen dat aanvragers binnen een stad naar een
andere aanvraaglocatie moeten reizen, zoals bijvoorbeeld in Madrid,
Kaapstad en Londen. Daar kan het zijn dat er geen of een beperkte afspraak-
mogelijkheid is op de Nederlandse vertegenwoordiging maar er wel
mogelijkheden zijn bij de externe dienstverlener (VFS). Nederlanders in het
buitenland kunnen ook een paspoort aanvragen of vernieuwen op Schiphol of
bij een grensgemeente wanneer zij naar Nederland reizen.
Vraag 3
In welke landen speelt deze problematiek?
Antwoord 3
Momenteel kan in ieder land een afspraak worden ingepland om binnen een
termijn van 4 weken een reisdocumentaanvraag in te dienen. Dreigt deze
termijn overschreden te worden, dan worden er maatregelen genomen door
de Nederlandse vertegenwoordiging of externe dienstverlener om de
capaciteit te verhogen. Wel kan het zijn dat naar een andere aanvraaglocatie
moet worden gereisd.
Vraag 4
Wat is de reden dat het in deze landen schijnbaar vrijwel onmogelijk is om
een afspraak te maken bij de ambassade, het consulaat of bij het commer-
ciële paspoortbureau van VFS Global voor het vernieuwen van het paspoort?
Antwoord 4
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat Nederlanders in het buitenland
niet de mogelijkheid hebben om hun paspoort binnen een schappelijke tijd te
vernieuwen?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 2.
Vraag 6
Hoe wordt dit probleem opgelost? Is het mogelijk om de capaciteit voor het
vernieuwen van paspoorten van Nederlanders in het buitenland op te
schalen?
Antwoord 6
De balietijden op ambassades, consulaten en bij de externe dienstverlener
(VFS) zijn verruimd om de paspoortpiek zo goed mogelijk op te vangen. Ook
in de backoffice is meer capaciteit gecreëerd. Er zijn daarnaast maatregelen
getroffen om Nederlanders zo goed mogelijk te informeren. Zo roepen we
Nederlanders in het buitenland al maanden op hun reisdocument tijdig te
vernieuwen. Er loopt sinds augustus 2023 een sociale media campagne om
Nederlanders erop te attenderen op tijd een afspraak te maken voor het
vernieuwen van hun paspoort.
Vraag 7
Klopt het dat er ook bij het maken van afspraken bij zogenaamde «pop-up»-
locaties problemen optreden? Zo ja, wat is hiervan de reden?
Antwoord 7
Het is een keer voorgekomen dat Nederlanders in het buitenland geen
afspraak konden maken door technische problemen. In dit specifieke geval in
Spanje, was het behalve een volle afsprakenkalender extra ongelukkig dat er
ook technische problemen met het afsprakensysteem waren. Het gaat hier
om een incident.
De service, waarbij consulaire posten met mobiele aanvraagstations reizen
naar regio’s waar veel Nederlanders wonen, is vooral bedoeld voor mensen
voor wie het moeilijker is een eind te reizen, zoals bijvoorbeeld mensen
boven de 67 jaar, kinderen onder de 5 jaar en mensen die slecht ter been zijn.
Kortom, alles is in orde, gezeur, vlieg gewoon naar Madrid, of van waar ook naar de ambassade. Je zal maar in Alaska of Perth wonen. Minister Bruins Slot vinden wij een arrogant takkekutwijf.
Rest mij nog de IJDELTUIT van een Nederlandse ambassadeur in Spanje aan u te tonen. Wel tijd voor kerstmarkten, kunsttentoonstellingen, en hologram spelen, maar Nederlanders met paspoortproblemen negerend.
Mijn id is binnen, voorlopig zit ik 10 jaar goed. (IJDELTUIT!)
No comments:
Post a Comment