Environment

Environment

Friday, February 2, 2024

Paspoort verlengen 2 en ijdeltuiterij

Kamerlid Derk Boswijk heeft kamervragen gesteld aan de minister van buitenlandse zaken.

Er is antwoord. Lees het zelf: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2024D08120

Vragen van het lid Boswijk (CDA) aan de Minister van Buitenlandse Zaken

over het bericht dat er een gebrek is aan beschikbare afspraken voor het

vernieuwen van een Nederlands paspoort in het buitenland (ingezonden

14 februari 2024).

Antwoord van Minister Bruins Slot (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 4 maart

2024).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht dat er een urgent probleem is met vernieuwen

van het paspoort in het buitenland?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Klopt het dat in meerdere landen de wachttijden voor het vernieuwen van het

Nederlandse paspoort kunnen oplopen tot maanden – of dat er überhaupt

nooit plek beschikbaar is?

Antwoord 2

Op een beperkt aantal locaties bij de diplomatieke posten in het buitenland

zijn momenteel wachttijden. Deze zijn het gevolg van de «paspoortpiek» (een

toenemende vraag naar vernieuwing van paspoorten omdat de in 2014

ingevoerde tien jaar geldigheidstermijn ervan verstrijkt). Dit jaar verwachten

we een verdrievoudiging van het aantal aanvragen in het buitenland.

Het beeld dat wordt geschetst dat het onmogelijk zou zijn voor Nederlanders

in het buitenland om een nieuw paspoort aan te vragen herken ik niet. Op dit

moment zijn er op bijna alle aanvraaglocaties voldoende mogelijkheden om

binnen enkele dagen of weken een afspraak te maken voor een paspoort

aanvraag. Het kan voorkomen dat aanvragers binnen een stad naar een

andere aanvraaglocatie moeten reizen, zoals bijvoorbeeld in Madrid,

Kaapstad en Londen. Daar kan het zijn dat er geen of een beperkte afspraak-

mogelijkheid is op de Nederlandse vertegenwoordiging maar er wel

mogelijkheden zijn bij de externe dienstverlener (VFS). Nederlanders in het

buitenland kunnen ook een paspoort aanvragen of vernieuwen op Schiphol of

bij een grensgemeente wanneer zij naar Nederland reizen.

Vraag 3

In welke landen speelt deze problematiek?

Antwoord 3

Momenteel kan in ieder land een afspraak worden ingepland om binnen een

termijn van 4 weken een reisdocumentaanvraag in te dienen. Dreigt deze

termijn overschreden te worden, dan worden er maatregelen genomen door

de Nederlandse vertegenwoordiging of externe dienstverlener om de

capaciteit te verhogen. Wel kan het zijn dat naar een andere aanvraaglocatie

moet worden gereisd.

Vraag 4

Wat is de reden dat het in deze landen schijnbaar vrijwel onmogelijk is om

een afspraak te maken bij de ambassade, het consulaat of bij het commer-

ciële paspoortbureau van VFS Global voor het vernieuwen van het paspoort?

Antwoord 4

Zie het antwoord op vraag 2.

Vraag 5

Deelt u de mening dat het onacceptabel is dat Nederlanders in het buitenland

niet de mogelijkheid hebben om hun paspoort binnen een schappelijke tijd te

vernieuwen?

Antwoord 5

Zie het antwoord op vraag 2.

Vraag 6

Hoe wordt dit probleem opgelost? Is het mogelijk om de capaciteit voor het

vernieuwen van paspoorten van Nederlanders in het buitenland op te

schalen?

Antwoord 6

De balietijden op ambassades, consulaten en bij de externe dienstverlener

(VFS) zijn verruimd om de paspoortpiek zo goed mogelijk op te vangen. Ook

in de backoffice is meer capaciteit gecreëerd. Er zijn daarnaast maatregelen

getroffen om Nederlanders zo goed mogelijk te informeren. Zo roepen we

Nederlanders in het buitenland al maanden op hun reisdocument tijdig te

vernieuwen. Er loopt sinds augustus 2023 een sociale media campagne om

Nederlanders erop te attenderen op tijd een afspraak te maken voor het

vernieuwen van hun paspoort.

Vraag 7

Klopt het dat er ook bij het maken van afspraken bij zogenaamde «pop-up»-

locaties problemen optreden? Zo ja, wat is hiervan de reden?

Antwoord 7

Het is een keer voorgekomen dat Nederlanders in het buitenland geen

afspraak konden maken door technische problemen. In dit specifieke geval in

Spanje, was het behalve een volle afsprakenkalender extra ongelukkig dat er

ook technische problemen met het afsprakensysteem waren. Het gaat hier

om een incident.

De service, waarbij consulaire posten met mobiele aanvraagstations reizen

naar regio’s waar veel Nederlanders wonen, is vooral bedoeld voor mensen

voor wie het moeilijker is een eind te reizen, zoals bijvoorbeeld mensen

boven de 67 jaar, kinderen onder de 5 jaar en mensen die slecht ter been zijn.


Kortom, alles is in orde, gezeur, vlieg gewoon naar Madrid, of van waar ook naar de ambassade. Je zal maar in Alaska of Perth wonen. Minister Bruins Slot vinden wij een arrogant takkekutwijf.


Rest mij nog de IJDELTUIT van een Nederlandse ambassadeur in Spanje aan u te tonen. Wel tijd voor kerstmarkten, kunsttentoonstellingen,  en hologram spelen, maar Nederlanders met paspoortproblemen negerend. 











 



 




Mijn id is binnen, voorlopig zit ik 10 jaar goed. (IJDELTUIT!)

No comments:

Post a Comment