Environment

Environment

Saturday, October 15, 2016

Pensionadofietsen

Als pensionado ga je natuurlijk fietsen, en wel elektrisch, zodat je niet àl te moe wordt, en nog genoeg fut hebt voor een glaasje rosé en tapas op de terrasjes onderweg.

Er is de keus voor 45 km/u ("high speed") of 25 km/u ("gewoon"). Bij de proefrit bleek wat harder dan 25 km/u best wel héél leuk. Maar eigenlijk hadden we eerst bedacht dat we een gewoon-maar-25 km/u versie met "CX" motor wilden, die weer speciaal geschikt is voor vervelende klimhellingen en bergen, zodat je dan niet zo moe wordt, en tóch bovenaan komt, op onze leeftijd.

Het nadeel van de high-speed is dat je er een kenteken voor nodig hebt, en dat betekent weer lastig importeren en registreren, want daar heb je een "certificate of conformity" voor nodig, officieel vertaald in het Spaans. En dat is er niet, alleen Engels en Duits. Dan dus "maar" de 25 km/u versie.

Zo heel erg is dat ook niet, 45 km/u kan je eigenlijk alleen rijden met mooie gladde asfalt-fietspaden, en die zijn er nog niet zo veel in Spanje.

Die van ons krijgen extra dikke banden, want ja, de wegen zijn natuurlijk niet al te best, en je kan er ook de bergen mee in.

Jammer dat er geen elektrische tandems zijn. Met een mandje voorop voor Zoomba. Gezellig.

Nog wel wat nachtjes slapen, want zo'n mooie fiets wordt natuurlijk alleen op bestelling gemaakt.

// As a pensioner of course you ride your bike. An electric one, so you don't get too tired, and have enough energy for tapas and rosé on the terraces along the way.

You have a choice between a regular version (25 km/h) and a high-speed version (45 km/h). We quite liked to ride faster than 25 km/h actually, while we thought at first we'd like the "regular" 25 km/h version with "CX" motor, which is especially suited for steep hills and mountains, so you don't get too tired, and still reach the top, at our age.

The disadvantage of the high-speed versions is that you need a license plate, and that means difficult import, as you need a "certificate of conformity", officially translated to Spanish. And that is not yet available, just German and English. So, we'll have "just" the 25 km/h version.

Which is not so bad, as you can only really go 45 km/h on very smooth asphalt bike lanes. There are not many of those in southern Spain.

We'll have extra fat tires, because many roads are not great, and you can also go mountain biking with these.

Pity they don't have electric tandems, with a basket at the front for Zoomba.

We'll have to be a bit patient still, as these bikes are made to order.

2 comments:

  1. Ik denk er ook al heel lang over. Maar met die slechte wegen hier. Dus dikke banden ... Wat is t merk? Namen en rugnummers graag!

    ReplyDelete
  2. Sorry, zie t nu pas. Riese Müller “Charger” - https://www.r-m.de/en-en/e-bike/charger/

    ReplyDelete