Environment

Environment

Monday, January 23, 2017

Richtingaanwijzerlampje // Indicator light

Een lampje. De richtingaanwijzer van mijn auto deed opeens zenuwachtig plink-plink-plink-plink inplaats van rustig tik-tak-tik-tak. En inderdaad: de richtingaanwijzer linksvoor deed het niet. Bij de meeste auto's doe je dan de motorkap open, draait een dekseltje een kwartslag, lampje eruit, nieuw lampje erin. Zo niet bij de mijne.

Eerst moet er een stripje carrosserie worden losgeschroefd. Dat stripje moet dan eigenlijk tussen carrosserie en bumper uit verwijderd worden, maar dat lukt niet. Ik kan het wel wat laten zakken zodat het in de bumper zit. Vervolgens moet de koplamp-unit losgeschroefd. Tot zo ver valt het mee. Maar dan moet de koplamp-unit een beetje zakken, en met een speciale beweging worden verwijderd. Eerst zakken, dan wat naar voren kantelen, en dan "uitnemen". Dat lukt niet zonder stevig vloeken en een hoop geworstel, en wringen. Nou is deze auto een stukje van mijn hart, dus wringen doet zeer.

Eerst maar een lampje halen, op de fietswant autorijden mag nu niet, he. Eérst de koplamp demonteren en dan geen lampje hebben zag ik wel gebeuren. Dat ik dan de lamp weer kon monteren, zonder lampje, om met de auto naar de dealer te rijden voor een lampje, weer naar huis, en vervolgens wéér de "koplamp-unit uit te nemen". 12V/21W zei het boekje. Ja hoor, die zijn er. Vage merken, China, maar vooruit, het kost ook niks, 2 euro voor twee. De benzinepomp had ze ook, van Osram. Vooruit, neem ik daar ook twee mee. En ook maar meteen de hoofd-lamp. Die hebben ze in twee versies, "gewoon" en "long life". Laat ik van elk maar twee reserve meenemen.

Bovenstaande procedure gevolgd, lampje eruit. En nee, het oude lampje heeft niet twéé gloeidraden, en ook niet twee contactpuntjes onderop. Eentje maar. Dus, type BAY15 is niet de goede. Grmbl.

Terug naar de benzinepomp. Nee, andere zijn er niet... En dus zat ik alsnog met een gedemonteerde koplamp-unit en géén lampje.

Maar, de poligono (bedrijven-terrein) heeft wel meer autobedrijven, die hebben vast nog wel ouderwetse lampjes. Het was nog wel een kwartiertje wachten, want het was kwart voor 4, en dus nog siësta. Maar, de garage wist raad: twee deuren verder zit een auto-onderdelen zaak, en die hebben ze "on the shelf". En inderdaad. En, keurig Philips. Voor een euro per stuk. Meteen maar een doosje van vier. Blij.

Thuis het oude lampje even aan de ohm-meter: 0,08Ω. Hé, niet ∞? Hm. De nieuwe lampjes zijn óók 0,08Ω (...) (Argh!)

Maar, een nieuw lampje doet het goed. Opluchting.

Koplamp-unit weer monteren duurt nog langer dan demontage, en kost nog een hoop meer gevloek. Hopelijk hoeft dat de komende 25 jaar niet nog een keer... Dit klusje heeft me een dag gekost. Dat heb je nou met 42 jaar oude auto's.

// Indicator light was broken. Fortunately was able to locate a set new ones, after some adventures. And spent hours to disassemble the headlight unit, and put it back in place again. All in all it cost me all day. That's a 40-year-old car for you.


















No comments:

Post a Comment